Sănătatea și importanța unui somn odihnitor

sanatatea si importanta unui somn odihnitor

Somnul reprezintă starea fiziologică normală și periodică de repaus, necesară redresării organismului. Este foarte important să avem un somn odihnitor, prin care organismul să se regenereze și să își regleze mecanismele de funcționare pentru a ne permite apoi să ne desfășurăm normal activitățile cotidiene.

Știm cu toții că milioane de oameni suferă de insomnie datorită stresului și grijilor de zi cu zi. Insomnia este o problemă debilitantă și se caracterizează prin dificultatea de a adormi și de a menține un somn continuu toată noaptea. Calitatea somnului este foarte importantă pentru regenerarea organismului și, de aceea, există o legătură directă între cantitatea și calitatea somnului și problemele de sănătate. În timp, lipsa de somn poate duce la probleme de dispoziție, scăderea productivității la domiciliu și la locul de muncă, depresie și anxietate. Insomnia este o tulburare a mecanismului de reglare a centrului nervos somn-veghe, care determină reducerea duratei și a profunzimii somnului. Sindromul fazei de somn întârziată este un tip de tulburare de somn a ritmului circadian, care te poate face să te trezești mai târziu, ceea ce ar putea interfera cu munca, școala și cu rutina zilnică.

Cum funcționează starea de somn?

Toată lumea are un ceas intern prin care se reglează ciclul somn-veghe (ritmul circadian). Acest sistem este controlat de glanda pineală din creier, care răspunde la nivelurile de lumină (în special lumina albastră) pentru a ne ajuta să ne simțim treji în timpul zilei și somnoroși odată ce soarele apune.

Odată ce adormi, treci prin diferite momente cheie: somn non-REM cu 4 etape și somn REM.

Prima parte a somnului durează doar șapte minute și are loc la doar câteva minute (sau chiar secunde) după ce adormim. În această etapă, tiparele undelor cerebrale trec la unde alfa și theta, iar mișcările ochilor încetinesc, dar somnul este ușor, astfel încât putem fi cu ușurință treziți de zgomote sau alți stimuli.

În a doua etapă a somnului non-REM, creierul are o creștere bruscă a frecvenței undelor cerebrale, urmată de o încetinire a acestora. Această etapă conduce spre un somn profund.

Somnul profund începe în etapa a treia, când creierul începe să producă unde delta mai lente și mișcările mușchilor și ochilor încetează complet. Este mult mai puțin probabil să răspundem la stimuli în această etapă a somnului.

Pe măsură ce trecem în stadiul patru de somn, creierul produce și mai multe unde delta și persoana care doarme profund poate fi trezită foarte greu. Aceasta este etapa de somn în care organismul își reface rezervele de energie și eliberează substanțe chimice pentru a susține funcția imunitară și regenerarea mușchilor și a altor țesuturi.

Somnul REM, care înseamnă mișcarea rapidă a ochilor, are loc la aproximativ 90 de minute după prima adormire și poate dura până la o oră. Aceasta este cea mai activă fază, deoarece în timpul somnului REM se produc visele, iar ritmul cardiac, tensiunea arterială și respirația cresc. În medie, adulții au 5-6 serii de somn REM în fiecare noapte. Această etapă a somnului este vitală pentru învățare și memorie, deoarece acesta este momentul în care creierul este cel mai ocupat să proceseze informațiile primite în timpul zilei.

Importanța de a dormi bine și de a avea un somn odihnitor

Somnul joacă un rol vital în sănătatea și bunăstarea organismului. Somnul de calitate oferă minții și corpului timp să se odihnească și să se recupereze. O singură noapte de somn perturbat poate afecta negativ sănătatea fizică și mentală, ceea ce duce la scăderea productivității și a energiei, scăderea funcției imunitare și poate crește riscul de accidente.

Somnul insuficient este un factor de risc în dezvoltarea diabetului, la fel de mare ca și alimentația neadecvată și prea puține exerciții fizice. Lipsa odihnei a fost asociată cu rezistența la insulină, pe lângă aportul crescut de alimente și intoleranța la glucoză, crescând riscul de diabet cu până la 40-48%.

Efectele secundare ale lipsei de somn

Doar o singură noapte de insomnie vă poate afecta timpii de reacție, productivitatea și rezistența la stres și poate duce la iritabilitate și oboseală în timpul zilei. Pe termen lung, insomnia crește riscul de probleme grave de sănătate, lipsa somnului de calitate fiind asociată cu:

  • Neputința de a controla apetitul, aportul crescut de alimente și obezitatea.
  • Rezistența la insulină, hiperglicemia și diabetul zaharat.
  • Risc crescut de accident și răniri.
  • Indispoziție, iritabilitate și anxietate.
  • Creșterea tensiunii arteriale și boli cardiovasculare.

Cauzele insomniei și ale sindromului fazei de somn întârziate pot fi:

Stresul și anxietatea, o minte plină de griji și schimbările în programul de odihnă pot afecta durata și calitatea somnului. Alți factori includ expunerea la lumină artificială, cofeină și cerințele profesionale, sociale și familiale, precum și problemele de sănătate subiacente.

Prevenție și tratamente

Obiceiuri sănătoase pentru un somn odihnitor:

  • Fixați-vă ora de culcare și cea de trezire.
  • Aerisiți camera seara și dimineața la trezire.
  • Faceți mișcare zilnic, însă nu chiar înainte de culcare.
  • Dacă vă odihniți după-masa, nu depășiți 45 de minute de somn.
  • Evitați consumul de alcool și cofeină (cafea, ceai, băuturi carbogazoase, ciocolată) dar și mâncarea grea, condimentată sau prea dulce înainte de ora de culcare.
  • Scoateți din priză orice aparatură pe care o aveți în dormitor și evitați folosirea tehnologiei (telefon, laptop, tabletă, televizor) înainte de culcare. Nu folosiți patul pentru munca de birou.
  • Faceți o baie caldă și citiți din cartea preferată câteva pagini.
  • Păstrați-vă același orar de somn și în timpul weekend-urilor sau vacanțelor.

De asemenea, vă recomandăm produsul nostru Tranquil sleep.

Beneficii ale suplimentului Tranquil sleep:

  • Vă ajută să adormiți repede, să dormiți profund  și să vă treziți cu ușurință și înviorați.
  • Induce relaxarea și diminuează stresul.
  • Calmează starea de nervozitate și reduce frica.
  • Reduce timpul necesar pentru a adormi (aspectul de latență de debut al somnului) la persoanele cu sindromul fazei de somn întârziat.
  • Crește timpul total de somn (aspect al calității somnului) la persoanele care suferă de restricții de somn sau de un program de somn modificat (de exemplu, munca în schimburi sau diferența de fus orar).
  • Ajută la ameliorarea oboselii din timpul zilei asociată cu diferența de fus orar.
  • Ajută la resetarea ciclului somn-veghe al corpului (aspect al ritmului circadian).
  • Acționează în armonie cu hormonii naturali de somn ai organismului.
  • Nu are efectele secundare psihice și fizice potențial grave cauzate de somnifere.
  • Nu creează dependență.
  • Conține L-Theanine, melatonină și 5-HTP, o alternativă naturală complet sigură și foarte eficientă.

L-Theanine este un aminoacid extras din frunzele de Ceai care promovează relaxarea și ajută la calmarea minții, prin producția de unde alfa cerebrale, care sunt asociate cu o stare de spirit bună. De asemenea, inhibă activitatea acidului glutamic și îmbunătățește eliberarea de acid gamma-amino-butiric (GABA), un neurotransmițător calmant care promovează relaxarea, memoria și un somn sănătos.

5-HTP este un aminoacid derivat din triptofan care transmite senzația de somnolență și mulțumire. 5-HTP este folosit de organism pentru a produce serotonina, un neurotransmițător important care joacă un rol cheie în inițierea somnului și reglarea stării de spirit. 5-HTP poate traversa bariera hemato-encefalică pentru a crește nivelul serotoninei din creier, ceea ce ajută la promovarea somnului REM și la reglarea ritmului circadian.

Melatonina este hormonul natural al somnului produs în creier, în fiecare seară, când se întunecă. Melatonina resetează în mod sigur și eficient „ceasul biologic” al organismului pentru a promova calitatea somnului și o durată mai lungă a somnului.

Referințe:

https://naturalfactors.com/en-ca/product/tranquil-sleep-2/

https://naturalfactors.com/en-ca/products/get-to-sleep-naturally/#sts=Natural%20Factors%20Tranquil%20Sleep%20%E2%80%93%20Natural%20Sleeping%20Aid

https://www.healthline.com/health/sleep-deprivation/delayed-sleep-phase-syndrome

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.